Kako znižam stroške avto delov?
Ko si ogledujemo svoj avtomobil, si sploh ne predstavljamo, da je nastal, kot skupek razvoja različnih podjetij. Avtomobilski proizvajalec največkrat razvije obliko pločevine, sestavi in vgradi pa komponente, ki so jih razvili drugi proizvajalci. Celo motor mnogokrat kupi na prostem trgu.
Tako ne preseneča, da se v trdem boju za dobiček in kupce povezujejo celo do včeraj konkurenčna podjetja. Tega ne obešajo na velik zvon, a nekaj le pricurlja v javnost. Tiha zavezništva in skupne proizvodne zmogljivosti so med drugim oblikovali: PSA/Toyota, VAG/Ford, Chrysler/Mini, Fiat/Opel, Mitsubishi/Volvo, Renault/Mercedes in drugi.
Še manj je poznano povezovanje s sistemskimi dobavitelji podsklopov, kot so na primer avtomobilska elektronika, hladilni sistemi, zavorni sistemi, žarnice, svetila, brisalci,
zaganjači, alternatorji in akumulatorji. Celo prtljažnika, vrat in sedežev ne razvija avtomobilski proizvajalec, temveč njegov sistemski dobavitelj. Kar pomislimo na Cimos, TPV, Letrika, Domel in mnoge druge slovenske tovarne. Seveda so dobavitelji postavljeni v piramido, na vrhu katere so močna podjetja, ki obvladujejo tehnologijo in razvoj. Vsak od njih ima svojo razvejano mrežo pod-dobaviteljev.
Avtomobilski deli so bili tudi v EU do leta 2002 predmet monopola avtomobilskih proizvajalcev. Ti so nadomestne dele tržili kot originalne, čeprav pri razvoju filtrov, zavor, sklopk, svečk, akumulatorskih baterij, svetil in drugih avto delov niso imeli najpomembnejše vloge, predvsem pa tega razvoja niso plačali. Sistemski dobavitelji do tedaj niso smeli prodajati na istem trgu enakih delov v svoji embalaži pod svojo blagovno (Ate, Fiaam/Cooper, Mahle, Aisin, Lucas, Bosch, Textar in drugi). To jih je
postavljalo v neenakopraven položaj. To stanje je omogočilo množici tretjerazrednih dobaviteljev ponarejenih avtomobilskih delov slabše kakovosti, da so dosegali odlično prodajo. Zato so sistemski dobavitelji izpodbijali pogodbe o ekskluzivnosti dobave in prodaje. In so uspeli. Več o tem na:
Komisar za trgovino Monti je pri Evropski komisiji leta 2002 dosegel, da je bila sprejeta proti monopolna zakonodaja, ki omogoča predvsem uporabniku avtomobila, da ne izgubi garancije, če pri vzdrževanju avtomobila uporablja tudi originalno kakovostne nadomestne dele sistemskih dobaviteljev. To je bil velik korak, ki je povzročil val novih prodajaln avtomobilskih delov in servisnih mrež za več znamk avtomobilov. Ta val pa le počasi pljuska tudi na slovenska tla, saj slovenski lastnik vozila o tem ne ve kaj dosti in večinoma še naprej plačuje precenjene originalne dele, ki so povsem enaki sistemskim, le v drugi embalaži so pakirani.
Seveda je bilo iskanje ustreznih avto delov včasih zamuden posel, danes pa razpolagamo z več bazami podatkov, ki omogočajo 90% natančno določitev ustreznega dela za vaš avto na osnovi enega samega podatka, to je VIN številke. Ni vam treba torej brskati po internetu, razen, če vas to zabava. Raje porabljen čas namenite zdravju in rekreaciji, nam pa le posredujte VIN, ki ga najdete v svojem prometnem dovoljenju pod rubriko E. V naš obrazec napišite, kakšen servis ali popravilo potrebujete in prejeli boste ponudbo, za najugodnejšo dobavo rezervnih avtomobilskih delov. Tak pristop vam bo zmanjšal sorške vzdrževanja in popravila avtomobila za 30 do 50% in prihranil veliko časa.
Za konec pa še nekaj o rabi slovenščine, k nam v avtomobilizmu pogosto ni v ponos. Rezervni deli so tisti, ki jih vozimo s seboj (rezervna guma, rezervni akumulator ali žarnice), nadomestni deli pa so tisti, ki na servisu nadomestijo stare, izrabljene. Vse skupaj pa imenujemo avto deli.
Pa srečno vožnjo, ekipa Vse za avto